EPD Software maakt administratief werk in de zorg makkelijker!
De implementatie van EPD software (elektronisch patiënten dossier) kan bijdragen aan een zeer verbeterde patiëntveiligheid als deze goed wordt uitgevoerd. EPD software zorgt er namelijk voor dat een zorgverlener een actueler en veel completer overzicht van de medicatie van zijn patiënten heeft. Dit kan uiteraard weer bijdragen aan de vermindering van medicatiefouten. Dit komt o.a. door het feit dat het EPD software waarschuwingen kan afgeven over allergieën, medicijninteracties en dubbele voorschrijvingen. Daarnaast kan het EPD gecombineerd worden met andere zorgsystemen om bijvoorbeeld de therapietrouw te vergroten of om te bevestigen dat de juiste medicatie wordt toegediend. EPD software maakt administratief werk in de zorg dus aanzienlijk makkelijker!
Wat is EPD software?
EPD software (elektronisch patiëntendossier software) zorgt ervoor dat medische specialisten alle informatie over cliënten kunnen vastleggen, organiseren en beheren. De digitale dossier software is dé vervanger van die bomvolle archiefkast. Weg met al die papieren patiëntendossiers en onleesbare doktershandschriften. Deze digitale cliëntendossier software stroomlijnt en automatiseert gegevensinvoer. En dat is niet eens alles. Zo combineert Intramed de EPD software met nog een aantal andere handige functies, zoals je agenda beheren, de boekhouding en facturatie bijhouden, declaraties doorgeven, meetinstrumenten inrichten én praktijkdata analyseren. Kortom, de EPD software van Intramed biedt een alles-in-één oplossing:
- Elektronisch patiëntendossier (EPD): het digitaal bijhouden van de gezondheidsgegevens van je cliënten.
- Agendafunctie: voor het plannen en beheren van (behandel)afspraken en het sturen van afspraakherinneringen.
- Boekhouding en facturatie: voor een gestroomlijnde financiële administratie en een directe koppeling met VECOZO.
- Online meetinstrumenten: gebruik vragenlijsten en andere formulieren ter ondersteuning van de behandeling. Je kunt deze meetinstrumenten naar eigen wens inrichten.
- Intramed Insight: voor het meten en analyseren van de voortgang en resultaten van behandelingen. Je hebt ook inzicht in relevante managementinformatie.
De voordelen van EDP software:
Een kleine opsomming van alle voordelen omtrent EPD Software:
- Hulpverleners kunnen in één oogopslag zien hoe het met de gezondheid van een patiënt is gesteld. Denk hierbij aan welke medicijnen hij gebruikt en waar hij o.a. allergisch voor is. Dit kan ook enorm van belang zijn wanneer je bijvoorbeeld betrokken bent in een verkeersongeluk of buiten je regio actuut te maken krijgt met gezondheidsproblemen..
- Wanneer je als patiënt bij een andere of nieuwe dokter komt, beschikt deze direct over het juiste medische dossier. Hierdoor worden de kansen op medische fouten of op verkeerde medicijnvoorschriften enorm verminderd.
- Artsen kunnen efficiënter gegevens uitwisselen. Denk hierbij aan gegevens uitwisseling tussen huisarts en specialist. EPD software brengt dus een bepaalde structuur aan in de medische informatie die nu verspreid staan over verschillende systemen.
- Er zijn ook geen onduidelijke handgeschreven opmerkingen meer mogelijk in het dossier. Doei vervelend doktershandschrift haha!
De nadelen van EPD Software:
Ondanks de vele voordelen zijn er ook enkele nadelen verbonden aan werken met EPD software, ik som ze hieronder even voor je op.
- De gegevens in het dossier kunnen onjuist zijn of niet compleet. Omdat zorgverleners blindvaren op het dossier kan dit tot medische fouten of tunnelvisie leiden.
- Gevaar van schending van de privacy: vele tienduizenden zorgverleners kunnen je medische dossier inzien. Dat verhoogt de kans op misbruik of chantage. Wel zijn er per regio digitale schotten geplaatst, waardoor niet iedereen in heel Nederland kan meekijken. Ook is achteraf te zien wie het dossier heeft bekeken. Dus bij fouten is het wel op te sporen wie de fout heeft gemaakt.
- Een landelijk systeem kan vroeg of laat gehackt worden: en daarmee kunnen medische dossiers ‘op straat’ komen te liggen. Het is de vraag of de techniek nu al ver genoeg is om de dossiers echt adequaat te beveiligen. En het idee dat je dossier op straat ligt vind ik zelf niet een heel fijn idee.
- Bij elektronische dossiers ben je afhankelijk van de techniek. Wanneer het stroom uitvalt of een netwerk plat komt te liggen, kan het dossier niet geraadpleegd worden.
- EPD software begint met huisartsen, apotheken en medisch specialisten. Maar wie sluit uit dat het in de toekomst niet ter beschikking komt voor jouw zorgverzekering, bedrijfsarts, werkgever of hypotheekverstrekker?