BUSINESS /
Het neerzetten van een sterke basis voor je onderneming
De basis voor je onderneming kan nog wel eens het allerbelangrijkst zijn van het hele bedrijf. De eerste stappen lijken zo onbelangrijk, je bedrijf is tenslotte nog maar aan het begin en heeft nog alle tijd en ruimte om te groeien. Toch is die basis het belangrijkst. Een goed begin is dan ook echt het halve werk. Maar hoe zet je een sterke basis voor je onderneming neer? Hoe begin je goed, en ook niet geheel onbelangrijk: hoe houd je dit vol?
Bedenk genoeg vooraf voor een sterke basis voor je onderneming
Het starten van een onderneming is spannend en leuk, en kan ervoor zorgen dat je misschien te snel begint. Gek is het niet, maar pas hier wel mee op. Het is beter om van tevoren goed na te denken over wat jij als ondernemer precies wil bereiken.
Brainstorm en denk na over bijvoorbeeld merkbeloften, wat je wil doen met social media, reclamestrategieën, een huisstijl, web design, ga zo maar door. Hoe meer je van tevoren al bedenkt, hoe makkelijker het wordt om dit in de toekomst daadwerkelijk uit te voeren. Als je er namelijk in gaat met weinig kennis of ideeën over wat je precies wil, is de kans groter dat het allemaal wat stroever verloopt. Doe online inspiratie op en kijk bijvoorbeeld naar
merkbelofte voorbeelden of eventuele concurrentie.
Houd motivatie
In het begin is het altijd een uitdaging, voor welk bedrijf dan ook. Het starten gaat niet altijd helemaal soepel en dat kan leiden tot frustratie en zelfs het verlies van de motivatie en kracht om door te gaan. Echter is dit alleen maar meer reden om juist door te blijven pakken. Geen enkele ondernemer doet het in één keer, maar als je de motivatie verliest en je geeft op dan kom je al helemaal nergens. Blijf doorgaan en houd je doelen voor ogen. Geloof me, dan kom je er wel, voor je het weet kun je investeren in een werkplek!
Blijf realistisch
Het stellen van realistische doelen is niet altijd leuk, maar wel erg belangrijk als het neerkomt op ondernemen. Soms is een doel gewoon niet heel erg haalbaar, en is het verstandig om een ander doel te stellen of om het doel aan te passen. Dat heeft niks te maken met jou als ondernemer, maar eerder met hoe de wereld werkt. Stel liever kleine en haalbare doelen, dan een onhaalbaar doel. Daarnaast is het halen van een klein doel even leuk als een groter doel, en dit zal voor enorm veel nieuwe motivatie zorgen.
Kijk goed naar concurrentie en kijk hoe zij het doen, wellicht heb je hier veel aan wanneer je de basis voor je onderneming aan het uitzoeken bent.