Veilig in de auto : Wat je wilde weten over autostoeltjes en zitverhogers

Eind 2016 zijn de regels omtrent het gebruik van zitverhogers zonder rugleuning aangescherpt. Maar vanaf juni 2018 gaan er voor de autostoeltjes ook wat dingen veranderen. Wat er precies is veranderd en waarom deze wijzigingen zijn doorgevoerd wil ik je graag even uitleggen. Want zoals ik bij de deze checklist voor de aanschaf van een kindvriendelijke auto al zei: mijn man werkt bij RDW dus ik voel me verplicht dit soort informatie met jullie delen. Daarnaast heb ik nog even alle voor- en nadelen van zitverhogers en autostoeltjes voor jullie bij elkaar gesprokkeld.

Zijn autostoeltjes verplicht?

Ja! In Nederland is het verplicht om kinderen tot 135 cm in een Europees goedgekeurd autostoeltje te vervoeren. Per leeftijd en lengte zijn er nog aanvullende eisen zoals dat baby’s achterwaarts vervoerd moeten worden. Het kinderzitje moet goed passen en één van de twee Europese keurmerken bevatten: de nieuwe i-Size goedkeuring (ECE-R129) of de ‘oudere’ ECE-R44 norm.

Een autokinderzitje kan zijn: een babyautostoeltje, een kinderautostoeltje of een zitverhoger.

Keurmerk autostoeltjes

Jaar in jaar worden er onderzoeken gedaan naar mogelijke verbeteringen op het gebied van autostoelen. Zo worden de keuringseisen dan ook regelmatig aangepast. Niet omdat voorgaande zitjes perse zo verkeerd zijn, maar omdat het altijd beter kan. Een van de verschillen tussen ECE-R129 en ECE-R44 is dat er strengere eisen zijn gekomen om buikletsel te voorkomen.

I-Size is een nieuwe (2013) Europese regelgeving. Deze regelgeving zal per 1 juni 2018 volledig van kracht gaan en vanaf dan ook de enige regelgeving die telt voor autostoeltjes.
Kinderen moeten tot minimaal 15 maanden achterwaarts vervoerd worden in een autostoeltje met een isofix-bevestiging. Je kind is bij een aanrijding dan beter beschermt omdat de druk niet op het hoofd en de nek ligt, maar wordt verspreid over het hele lijf. In Europa zijn auto-ongelukken de grootste oorzaak van kindersterfte. Door de komst van de i-Size norm is het volgende veranderd:
  • Alleen stoeltjes met isofix-methode op de markt.
  • Kinderen moeten tot minimaal 15 maanden achterwaarts vervoerd worden.
  • Stoeltjes met gordelbevestiging verdwijnen van de markt.
  • Huidige en nieuwe regelgeving gelden allebei tot 2018.
  • In 2018 verdwijnt de huidige regelgeving.

Ook stoeltjes die onder de ‘oudere’ ECE-R44 norm vallen, worden nog steeds verkocht en mogen ook nog lang gebruikt worden. Beide normen blijven voorlopig naast elkaar bestaan, maar op den duur zal i-Size de oudere norm volledig vervangen. Als je nu voor een autozitje gaat kijken, is het wel verstandig voor een i-Size te kiezen, want deze voldoet aan strengere veiligheidseisen.

Je kind veilig vervoeren volgens de wet & regelgeving binnen Nederland? Bekijk deze video:

Wat is het verschil tussen i-Size en ECE-R44 autostoel?

Bij het keurmerk ECE-R44 zijn autostoeltjes ingedeeld in vijf groepen met een minimaal en maximaal gewicht: groep 0, 0+, 1, 2 en 3. Het is mogelijk dat een autostoeltje goedkeuring heeft voor één of meerdere groepen. Het belangrijkste bij de keuze van een autostoeltje met dit keurmerk is het gewicht, maar het kan natuurlijk zijn dat je kindje al eerder in een ander stoeltje moet in verband met de lengte. Zo adviseert de Consumentenbond om een kindje zo lang mogelijk in een 0+ autostoeltje te vervoeren en pas over te stappen wanneer je baby te zwaar is geworden of wanneer het hoofdje boven de stoel uitsteekt.

Voor kinderen kleiner dan 135 cm kies je met de ECE-R44 richtlijn een stoeltje aan de hand van het gewicht. De gewichtscategorie staat vermeld op het kinderzitje. Maar naast het gewicht moet je ook letten op zijn postuur en lengte.

Tot wanneer in welke autostoel?

Het handige aan autostoeltjes is dat ze zijn ingedeeld in leeftijd of lengte categorieën, ook wel groepen genoemd. Zo lees je dus precies af in welk autostoeltje jouw kindje moet bij een bepaalde leeftijd of lengte. Het blijkt zelfs dat een groot deel in Nederland hun kind niet in een veilige autostoel vervoert, de stoel niet goed heeft bevestigd of te snel overstapt op een te grote stoel of zitverhoger.

Autostoeltjes voor baby’s : minder dan 13 kg | groep 0 en 0+  of i-Size tot zo’n 75 cm.

  • Dit autostoeltje plaats je tegen de rijrichting in. (biedt meer bescherming bij frontale botsing)
  • Vastzetten met driepuntsgordel of vijfpuntsgordel (harnas gordel).
  • Sommige van deze stoeltjes zet je vast met de isofix-methode zoals hierboven omschreven
  • Overstappen op een volgende autostoel wordt pas geadviseerd wanneer je kind zwaarder is dan 13 kg of wanneer het hoofdje boven het stoeltje uitkomt.

vast zetten met de Isofix-methode: aan de achterkant van het autostoeltje zitten dan twee uitsteeksels. Bekijk de video hieronder:

Voordelen:

Nadelen:

  • Ze zijn relatief duur in aanschaf. Je moet er namelijk ook een frame bij kopen (dit is de basis waarop je het stoeltje vastklikt).
  • Isofix-stoeltjes zijn alleen te bevestigen in auto’s met Isofix bevestigingspunten.
  • Niet alle Isofix-stoeltjes zijn universeel.

maxi cosi axissfix air Negenmaandenbeurs 2018 Veiling in de auto : Wat je wilde weten over autostoeltjes en zitverhogers momambition.nl

Kinder autostoeltjes : tussen 9 en 18 kg (groep 1)

  • Vanaf 9 maanden tot 4 jaar
  • i-Size: tussen 60 en 105 cm
  • In Groep 1-autostoeltjes zijn bedoelt voor kinderen die zelfstandig kunnen zitten
  • Zit het kind meestal in de rijrichting van de auto.
  • In i-Size-stoeltjes kijken kinderen achteruit tot ze minimaal 70 cm zijn.
  • Deze autostoel heeft vaak meerdere standen zoals een slaapstand.
  • Je bevestigd dit autostoeltje met een autogordel of isofix
  • Het kind zelf wordt in het autostoeltje vastgezet met een drie- of vijfpuntsgordel.

Zitverhoger: tussen 22 en 36 kg: zittingverhoger (groep 2 en 3)

Voor kinderen van ongeveer 5 tot 12 jaar, vanaf 125 cm

Er zijn voor zitverhogers verschillende voor- en nadelen te benoemen. Het grootste voordeel van een zitverhoger is dat je deze makkelijk kunt verplaatsen omdat hij zo lichtgewicht en compact is. Dit is ideaal wanneer je bijvoorbeeld twee auto’s hebt of wanneer je kindje regelmatig bij een ander in de auto zit. Omdat een zitverhoger zo compact is, neemt hij ook weinig ruimte in op de achterbank. Dat is vooral prettig wanneer je bijvoorbeeld meerdere autostoeltjes op de achterbank hebt staan. Als laatste voordeel: zitverhogers zijn qua aanschaf prijs ook een stuk goedkoper dan de aanschaf van een autostoel met rugleuning.

Naast al deze mooie voordelen, zitten er ook nadelen aan een zitverhoger. Zonder rugleuning wordt je kindje niet beschermt bij een zijwaartse aanrijding, terwijl een zitverhoger met rugleuning dat wel doet. Bij zitverhogers met een rugleuning wordt de gordel beter begeleidt zodat je kindje veiliger in de auto zit. Bij zowel een zijwaartse als bij frontale botsingen zit je kindje dus een stuk veiliger in een zitverhoger met rugleuning.

Voordelen van een zitverhoger

  • Neemt weinig ruimte op de achterbank in
  • Gemakkelijk te verplaatsen
  • Goedkoop in aanschaf

Nadelen van een zitverhoger

  • Geen gordelgeleiders dus meer risico bij frontale botsing
  • Geen bescherming bij een zijwaartse botsting

Wat is er verandert in de regels bij zitverhogers?

Zitverhogers mogen sinds eind 2016 pas gebruikt worden wanneer je kindje 22 kg weegt en minimaal 125 cm lang is. Voorgaande jaren was dit vanaf 15 kg. Dat zou in de praktijk kunnen betekenen dat kinderen vanaf 2,5 a 3 jaar al op een zitverhoger zonder rugleuning in de auto mochten zitten. Bij deze nieuwe regels is dit vanaf 5 a 6 jaar. Mocht je onverwachts neefjes, nichtjes of vriendjes en vriendinnetjes moeten vervoeren dan is het handig om standaard een extra zitverhoger in je auto te hebben liggen. Lees voor meer informatie dit

Met autogordel: Kinderen zwaarder dan 36 kg

Vanaf 1.35 mag je kind in de auto vervoerd worden zonder zitting maar met een gordel. Heeft je kind last van de riem kan je een gordelverlager gebruiken of toch nog een zitje.

Naast deze groepen zijn er ook zogenaamde meegroeistoelen aanwezig waarbij de stoel zogezegd meegroeit. Deze stoelen zijn niet per definitie ook veiliger, omdat ze aan meerdere eisen moeten voldoen. Let hier dus goed op bij de aanschaf.

Waarom deze aangescherpte regels?

De reden van het aanscherpen van de regels op zitverhogers en autostoeltjes heeft uiteraard te maken met veiligheid. Kinderen worden in autostoeltjes mét rugleuning natuurlijk veel veiliger vervoerd. Deze regels zijn per eind 2016 van kracht gegaan en mocht je meer informatie willen hebben dan verwijs ik je graag door naar de website van Rijksoverheid.

Let op: de regels omtrent isofix betekend alleen dat vanaf juni 2018 de isofix als standaard wordt verkocht. Voorgaande autostoeltjes gaan uit het assortiment maar mogen nog steeds gebruikt worden. Je kunt ze dus bijvoorbeeld via Marktplaats of facebookgroepen op de kop tikken.  En als je dan toch bezig bent, bekijk dan ook even 

Welk autostoeltje moet je dan kiezen?

Beide normen blijven zoals ik hierboven noemde voorlopig naast elkaar bestaan, maar omdat i-Size voldoet aan strengere veiligheidseisen, kan het een overweging zijn om over te stappen. Bij het kiezen van een autostoeltje moet je in elk geval op de volgende punten letten:

  • Een autostoeltje koop je aan de hand van het gewicht van je kind. Je start met een auto stoel tot ongeveer 13 kilo. Bij het keurmerk staat aangegeven voor welke gewichtsklasse het stoeltje is goedgekeurd.
  • Neem je auto mee als je gaat kijken voor een autostoeltje. Kun je meteen kijken of hij past. Daarnaast is het aan jou wat je handig vind. Isofix of het gordelsysteem.
  • De prijs of het merk van een stoeltje zegt niet alles over de kwaliteit. Wanneer je wilt weten of een stoeltje of zitverhoger veilig is, kun je de ANWB-kinderzitjestest bekijken waarbij de autostoeltjes objectief zijn getest.
  • Let op de sluiting, is hij makkelijk te openen voro jou? Top! Bekijk of of je kind hem makkelijk open kan krijgen, dan is het een flop! En kijk of de banden verstelbaar zijn.
  • Ze zeggen dat je beter geen tweedehands stoeltje kunt kopen, want wanneer het stoeltje al een botsing heeft meegemaakt, is hij niet meer veilig. Maar eerlijk mensen? We verkopen toch geen autostoeltjes die al een botsing hebben meegemaakt? Of ben ik nu gek?

Extra Tip: onthoud dat je bespaart op je autoverzekering als je weinig kilometer rijdt of een kleinere auto koopt.Ook het vergelijken van je autoverzekering op een site als Geld.nl levert je al snel een forse besparing op!

in samenwerking met : ikwordmama.nl

10 thoughts on “Veilig in de auto : Wat je wilde weten over autostoeltjes en zitverhogers

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.