Verbeter je bedrijfsprestaties met ISO 9001 certificering

Je bedrijfsprestaties verbeteren: dat doe je niet zomaar. Zeker niet als je niet weet waar je moet beginnen. Om ondernemers een houvast te geven, is de ISO-9001 geïntroduceerd. Dat is een internationaal erkende norm voor kwaliteitsmanagement, die je kan helpen om je bedrijfsprestaties te verbeteren. Hoe werkt dat precies?

Processen verbeteren

De ISO 9001-certificering zorgt ervoor dat je processen kunt verbeteren. Sterker: deze norm vereist dat organisaties hun bedrijfsprocessen documenteren en actief beheren. Je kunt de processen dan analyseren en optimaliseren. Dankzij de ISO 9001 is duidelijk welke processen efficiënter kunnen worden ingedeeld. Je krijgt het antwoord op de vraag: ‘Tegen welke problemen lopen mijn klanten aan’ en ‘Op welke vlakken kunnen we verbeteren?’

De norm moedigt organisaties aan om steeds te blijven leren en te verbeteren. Probeer doelstellingen vast te stellen, deze te monitoren en de prestaties te verbeteren door corrigerende maatregelen te nemen. Een cyclus van continue verbetering is nodig om je bedrijfsprestaties te verhogen. Met de ISO 9001-certificering laat je zien dat je steeds toegewijd bent aan de kwaliteit van je diensten en producten. Dat kan zakelijk ook nieuwe kansen bieden.

Aandacht voor duurzaamheid

Er is tegenwoordig steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Steeds minder mensen willen zaken doen met vervuilende bedrijven die schadelijk zijn voor mens en dier. Door te werken met de CO2-prestatieladder en een certificering te behalen, laat je zien dat je bewust bent van je eigen CO2-uitstoot. Met deze ladder kom je tot het zetten van doelstellingen en het nemen van actie aan de hand van actieplannen. Zo verminder je je CO2-uitstoot.

Vandaag de dag verwachten klanten en opdrachtgevers een bepaald gevoel van verantwoordelijkheid voor hun effect op de aarde. Met de CO2-prestatieladder worden bedrijven gestimuleerd om duurzamer in te kopen, medewerkers meer betrokken te maken bij verduurzaming van het bedrijf en voor meer transparantie en communicatie. Uiteindelijk betaalt zich dat terug in een gunningsvoordeel bij aanbestedingen: bijvoorbeeld overheden werken liever samen met bedrijven die goed presteren op de prestatieladder.

Werken aan klanttevredenheid

Werk aan de klanttevredenheid met deze certificering. Je probeert zoveel mogelijk feedback te verzamelen en deze te gebruiken om je producten en diensten te verbeteren. Organisaties kunnen zo aanpassingen maken om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen. Logischerwijs leiden tevreden klanten tot herhaalde bestellingen en tot positieve mond-tot-mondreclame.

Investeren in een ISO 9001-certificering betaalt zich wat dat betreft zo terug. Het helpt bedrijven om te werken aan kwaliteitsmanagement. Dat draagt dan weer bij aan verbeterde bedrijfsprestaties, meer klanttevredenheid en uiteindelijk een concurrentievoordeel. De sleutelwoorden zijn duidelijk: consistentie, kwaliteit en succes.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.