Nancy | Horen met een Cochlear implantaat
Het leven van onze zoontjes begon stil. Na heel veel wikken en wegen en vooral heel veel slapeloze nachten hebben wij ervoor gekozen om ze te laten implanteren, met een cochlear implantaat. Voor ons was de voornaamste reden: “als ze goed kunnen leren praten wordt hun wereld gewoon wat groter en wordt het allemaal iets makkelijker”.
Horen, maar niet zoals je gewend bent
Omdat veel van mijn blogs over mijn mannen zullen gaan is de kans aanwezig dat je het woord ci regelmatig tegen gaat komen. In deze blog wil ik jullie graag uitleggen wat een ci precies is, maar ook wat het doet.
CI Cochlear implantaat
Ci staat voor cochlear implantaat. De ci zet geluid om in elektronisch pulsen, die de gehoorzenuw stimuleren. Hiermee zijn onze mannen in staat om geluiden te horen. De ci is een hulpmiddel en het maakt onze kinderen zeker niet horend. Ze horen hiermee met een flinke beperking.
Een ci bestaat uit een inwendig en uitwendig deel. Het inwendige deel zit in de schedel. De elektrodes zitten in het slakkenhuis. In feite vervangen de elektrodes de functie van de trilhaartjes. De buitenkant bestaat uit een spoel (soort dopje) wat op het hoofdje zit en middels een magneet contact maakt met het implantaat. De oorhanger hangt achter het oor en bevat de microfoontjes.
- Vinz was 11 maanden toen hij geopereerd werd, en met 12 maanden ging zijn ci aan.
- Senn was 13 maanden toen hij geopereerd werd, en met 14 maanden ging zijn ci aan.
Leren horen
Nadat de ci is aangezet volgt een intensief revalidatietraject. Ze moeten leren horen. De hersenen moeten wennen aan het feit dat er geluiden zijn. Er wordt zacht begonnen en middels afregelingen wordt het steeds iets harder gezet. Je gaat als ware op ontdekkingstocht in de wereld van horen en geluid. Een intensieve periode waarin ik zoveel geleerd heb.
Beide heren doen het ontzettend “goed’ met hun ci. Hun spraak is goed op gang gekomen. 1 op 1 of situaties zonder al teveel ruis verstaan ze redelijk tot goed. Maar zodra het drukker wordt en is missen ze stukken van hetgeen wat er gezegd wordt. Wij ondersteunen dan ook veel met gebaren. Ondanks dat ze het zo goed doen met hun ci mogen wij niet uit het oog verliezen dat ze doof zijn. Het doof zijn is een deel van hun en hoort bij hun identiteit.
In bad en met slapen hebben ze de ci af en zijn dan doof. Ook op de momenten als ze ziek zijn of moe willen ze ook vaak de ci af. Wij schakelen dan over op gebaren terwijl ze zelf lekker door blijven praten.
Vinz
Op dit moment is Vinz 5 jaar. Hij is op met 1,5 jaar gestart in een behandelgroepje voor peuters die doof of slechthorend zijn. Vanuit daar is hij op 3-jarige leeftijd naar het cluster 2 onderwijs gegaan. Toen hij 4 jaar was is hij ingestroomd op het reguliere onderwijs. Vinz maakt in de klas gebruik van een tolk die alles voor hem omzet in gebaren.
Senn
Senn is 3 jaar. Is ook met 1,5 gestart in een behandelgroepje voor peuters die doof of slechthorend zijn. Nu zit hij sinds, 5 september, op een cluster 2 school. Senn gaat met de taxi naar school en komt met de taxi ook weer naar huis.
Bovenal zijn het twee heerlijke vrije jongens, die zo ontzettend open zijn. Die veel plezier hebben in alles wat ze doen. Maar net als ieder ander kind ook hun buien kunnen hebben. Vins is een echte kleuter en Senn een typische peuter.
Astrid says:
Wauw! Wat een verhaal. Heel duidelijk uitgelegd. En wat super dat je jongens zo lekker ontwikkelen en dat ze dus op deze manier geholpen kunnen worden.
Debbie says:
Ik wilde alleen even zeggen dat ik je ga volgen. <3 ik weet van mijn vriendjes al het een en ander maar krijg nu een ongecontroleerde blik achter de schermen van mijn vriendin "met muur"
Topper. Blogger. Sooooe Nens lufjoe