BUSINESS /
Tips om jouw bedrijf te promoten
Zichtbaar zijn en vooral zichtbaar blijven in een wereld waar online de gangmaker is, is lastig. Je wilt dat je klanten jouw bedrijf vandaag én morgen goed kunnen vinden. Dat vraagt aandacht en tijd. Vooral tijd. Ik geef je in deze blog een aantal tips om jouw bedrijf te promoten.
Soms schiet het er gewoon bij in. Je bent ondernemer en als ondernemer ben je natuurlijk vooral bezig in je bedrijf. Het werken aan je bedrijf komt vaak op de tweede plek te staan. Vooral wanneer je je bedrijf in de huidige tijden vanuit huis runt; met je partner en kinderen om je heen die net als jij verplicht vanuit huis moeten werken door de lockdown. Ik vertel je hierbij alvast: niets doen is geen optie. Dan mis je uiteindelijk de boot en sta je met lege handen aan wal te staren. Dus we gaan aan de slag met deze tips om jouw bedrijf te promoten.
Laat van je horen
Gebruik de communicatiekanalen zoals Instagram en Facebook om klanten te vertellen wat je doet, ontwikkelingen en je plannen. Ze pikken er zelf uit wat voor hen van waarde is.
Plan een ‘klant’ gesprek met oud-klanten
Vergroot de kans op een nieuwe opdracht door te investeren in contact met oud-klanten. Bel eens op of ga langs (indien dat kan) en vraag hoe het gaat sinds jullie laatste project samen.
Draag kleding met jouw merk en logo
Hoewel we in lockdown zitten: we moeten soms toch naar buiten. Deze tip om jouw bedrijf te promoten is ontzettend slim: Je kunt jouw jas laten bedrukken met bedrijfslogo en dé quote die jouw bedrijf maakt zoals hij is. Zo creëer je offline toch wat zichtbaarheid voor je bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer je in de supermarkt loopt of bij die ene klant langs gaat.
Verras je klanten met een actie
Wanneer je het nu rustiger hebt (of in de toekomst een rustigere periode krijgt) is het belangrijk om je tijd nuttig te besteden. Je kunt je klanten een gratis sessie bieden waarin je kennis deelt, start een kortingsactie voor een volgende opdracht, ontwerp cadeaubonnen of stuur een monster toe.
Sta open voor suggesties van je klanten
Een groot project gedaan? Een eerste opdracht afgerond? Evalueer het project én de samenwerking met je klant. Geef beide aan wat goed en minder goed ging. Met deze informatie kun je zowel het volgende project als je dienstverlening verbeteren.
Voeg aan elke offerte iets ‘extra’s’ toe
Maak je offerte persoonlijk en kenmerkend door een extraatje toe te voegen, passend bij de opdracht, het project of als extra service. Stel jij bent een tekstschrijver; Een heel goede manier om jouw bedrijf te promoten is om jouw klanten bijvoorbeeld bedrukte pennen toe te sturen met een goede quote erop én uiteraard jouw logo/website. Past meteen mooi bij jouw eigen huisstijl.
Werk het LinkedIn profiel bij van je bedrijf èn van jezelf
Tijd over? Pleur dan even al die kinderfoto’s van je LinkedIn profiel en show je zakelijke snoet. Werk de info van jou en jouw bedrijf regelmatig bij en nodig nieuwe relaties uit om te linken. Doe dit wel met een persoonlijke boodschap!
Plaats updates op LinkedIn
Daarnaast is LinkedIn een beetje Facebook a like. Het heeft een goede tijdlijn en functie. Om jouw bedrijf te promoten is het daarom belangrijk om regelmatige updates en ontwikkelingen omtrent jouw bedrijf te posten.
Zorg voor een actuele website
We besteden veel tijd aan het ontwikkelen van een website, maar bijhouden is lastig. Zucht. Dat moet inderdaad ook nog. Geen tijd voor? Besteed het uit aan een professional. Een goede en actuele website is namelijk jouw visitekaartje waarmee je online een goede indruk kunt maken.
Maak van bloggen een hoge prioriteit
Een van de mooiste tips om jouw bedrijf te promoten is het toevoegen van een blog aan jouw bedrijf. In no-time kun jij jezelf als expert neerzetten. Je laat jouw (potentiële) klanten zien dat je weet waar je het over hebt. Daarnaast zorgt een blog voor meer bezoekers, die jij weer kunt omzetten tot klanten. Zelf geen idee hoe je blogs moet inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan een blog-abonnement.
Schiet niet met hagel
Voor je gaat starten met een promotiecampagne moet je goed nadenken over de boodschap, de timing en de middelen. Eén advertentie, één keer bellen, één mailing, is net als schieten met hagel. Doelgericht promoten is zoveel effectiever. Kies daarom liever één goede actie, dan te schieten met allerlei losse flodders.
Wanneer je dit in acht houdt, dan kom je een heel eind met de promotie van je bedrijf. Succes!