Het Kleurenmonster Bordspel review | Momambition5jaar Winactie

Met het Kleurenmonster bordspel leren jouw kinderen emoties te herkennen en benoemen. Het bordspel is prachtig vormgegeven en duurt niet al te lang. Het bordspel is dan ook ideaal om bijvoorbeeld na het eten te spelen. Omdat jij zelf ook je emoties zal benoemen tijdens het spel, leert jouw kind dat dit iets heel normaals is om te voelen. Hierdoor leert jouw kind deze emoties ook sneller te herkennen en accepteren. Meer weten en dit spel winnen? Snel verder lezen!

Het Kleurenmonster Bordspel

in de doos:

• 1 speelbord
  • 1 kleurenmonster (figuur)
  • 1 meisje (figuur)
  • Dobbelsteen
  • 8 potten (om emoties op te ruimen)
  • 2 schappen (voor de potten)
  • 5 emotie tokens.

Het kleurenmonster bordspel bestaat uit een speelbord met daarop 6 kleuren vlakken. Elk vlak staat voor een andere emotie. Op 2 plankjes staan 4 lege potten waarin de emoties kunnen worden bewaard. Het doel van het spel is om het kleurenmonster te helpen zijn emoties te ontwarren. De spelers moeten dus samenwerken om alle emotie tokens op de juiste plek te krijgen.

Welke kleur is welke emotie?

• Roze = Liefde
  • Geel – Geluk
  • Zwart = angst
  • Rood = boosheid
  • Blauw = verdriet
  • Groen = Kalmte

het kleurenmonster bordspel review

Hoe speel je het Kleurenmonster

Je vouwt het bordspel open en legt hem op tafel. Je plaatst vervolgens de emotietokens op de overeenkomstige kleur op het speelbord. De tekening plaats je op de zichtbare zijde.

Het kleurenmonster en het meisje zet je samen op het roze startgebied. Tenslotte meng je de potten en plaats je er 4 op elk schap. De opening (het gat) plaats je aan de voorzijde zodat de tekening op de achterkant niet meer zichtbaar is. Plaats daarna de schappen en de dobbelsteen naast het speelbord. De jongste speler mag beginnen door de dobbelsteen te gooien.

Tijdens een beurt gooit een speler de dobbelsteen en voert hij of zij de actie uit die uit :

• 1/2 : de speler verplaatst het Kleurenmonster naar een willekeurig vak op het bord
  • Spiraal: De speler verplaatst het kleurenmonster naar een willekeurig vak op het bord
  • Meisje: de speler brengt het meisje naar het vak waar het Kleurenmonster zich bevindt.

het kleurenmonster bordspel review

Wat hebben we gevoeld?

Wanneer het spel voorbij is, heb je de ideale kans om met je kinderen te praten over hoe ze zich hebben gevoeld tijdens het spelen. Vraag bijvoorbeeld of ze alle emoties kennen die het kleurenmonster voelt, en of het hen ook wel eens is overkomen dat alle emoties in de war liggen.  Op deze manier kun je ze leiden naar een grotere discussie over het belang van emoties scheiden, hoe het ze kan helpen om zichzelf te begrijpen, erachter te komen waar ze van houden en waar ze zich zorgen over maken.

Suggestie voor kleine monsters:

Hele jonge kinderen vinden het vaak best wel moeilijk om over zichzelf te praten. Mocht dat bij jullie het geval zijn dan kun je in plaats daarvan vragen: “Waarom is het Monster boos, denk je?”

Kleuren van de dag

Zodra kinderen bekend raken met de wereld van het KLeurenmonster, kun je die kleuren gebruiken door ze te laten vertellen over hun dag. Op een manier die voor hen simpel en eenvoudig is. Bijvoorbeeld: “Hoe was je dag vandaag? Was hij meer blauw of geel? Waarom?”

4 – 99 jaar | 2 tot 5 spelers | 20 minuten | Taal: Nederlands | Adviesprijs: €29,99

het kleurenmonster bordspel review

Wat vinden wij van Het Kleurenmonster Bordspel?

De conclusie die ik trek uit dit spel is dat het werkelijk fantastisch is! Wat een geweldig mooie manier om je kind te leren hoe emoties werken en dat je ze altijd mag voelen. Het is een aanpak die ik hier thuis sowieso al deed. Leia is een ontzettend lief meisje, maar oeh wat kan ze een drift kikker zijn en ontzettend kwaad worden. In plaats van dat ik tegen haar zeg dat ze niet zo boos moet doen, geef ik haar de ruimte om juist wel boos te zijn.

Want wat ben ik voor moeder als ik haar niet leer dat zij die boosheid mag voelen? Dat ze alles maar moet inslikken. Dan komt dit er uiteindelijk later wel uit, als ze ouder is misschien en dan? Dan worden het uitbarstingen waar je u tegen zegt? Nee hoor, laat haar af en toe maar even over de rooie gaan of angst voelen. Hierdoor leert ze ook meer geluk momenten te herkennen en wat liefde betekend. Ik ben niets dan alleen maar lovend over het Kleurenmonster en daarom wil ik graag iemand van mijn volgers blij maken met dit bordspel. Want ja : momambition 5 jaar!

het kleurenmonster bordspel review

Hoe win je het kleurenmonster bordspel?

Heel simpel!

Je laat een reactie achter dat je meedoet en volgt mij op een van mijn social kanalen. Instagram of Facebook. Aan jou de keus. Delen vind ik ontzettend lief, maar is niet verplicht!

De winacties uit de jubileum actie lopen van 4 januari 2020 tot en met 14 januari 2021. Bij deelname ga je akkoord met het doorgeven van je gegevens aan momambition voor het maken en versturen van je gewonnen prijs. De winnaar krijgt per mail bericht. CHECK JE SPAM! Reageer je niet binnen 48 uur dan kies ik een andere winnaar. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Lees meer in mijn disclaimer.

8 thoughts on “Het Kleurenmonster Bordspel review | Momambition5jaar Winactie

• Supermooi spel voor onze meiden! De oudste is 9 maar heeft ook soms moeite om haar emoties onder controle te houden. Zij reageert vaak erg emotioneel of angstig ergens op. Heel mooi om haar zo ook mee te laten denken met haar kleine zusje van bijna 3. Zij is veel sneller boos of wat sterker qua karakter en zo kunnen ze samen leren wat emoties met een ander en met jezelf doen. Ook voor ons zelf trouwens ook een mooi moment om eens te reflecteren. ❤