Een hoge bloeddruk: 5 tips voor een gezonde bloeddruk

Leven met hoge bloeddruk? Als dat zo is, ben je niet de enige. Volgens de Hartstichting hebben 9 op de 10 mensen last van een te hoge bloeddruk, waarbij de precieze oorzaak nog onbekend is. Het goede nieuws is dat hoge bloeddruk kan worden behandeld. Jouw arts kan een plan maken om je te helpen jouw bloeddruk onder controle te houden, inclusief tips om eenvoudige veranderingen aan te brengen in je levensstijl. In dit artikel vind je 5 handige tips om je bloeddruk te verlagen.

Wanneer een te hoge bloeddruk?

Is jouw bloeddruk 140/90 of hoger? Dan heb je last van een te hoge bloeddruk. Volg de 5 tips hieronder om je bloeddruk te verlagen en lees hier meer informatie over de bloeddruk en zijn belang voor het lichaam en hier waarom bloedonderzoek gunstig kan zijn.

hoge bloeddruk bloedonderzoek

Kies voor vers en beperk verpakt en beperkt eten

Kies zoveel mogelijk voor verse producten en beperk verwerkt en verpakt eten in jouw dieet. Het eten van een uitgebalanceerd dieet van fruit en groenten, volle granen, bonen, mager vlees, gevogelte en vis, en magere of vetvrije zuivelproducten kan helpen om jouw bloeddruk binnen een gezond bereik te houden.

Dagelijks minimaal 30 minuten actief bewegen

Regelmatige activiteit – 30 minuten per dag – kan helpen om jouw gewicht onder controle te houden en je stressniveaus te verlagen. Dit kan vervolgens weer helpen om jouw bloeddruk onder controle te houden. De sleutel tot het vasthouden aan een activiteitenplan is om iets te kiezen dat je leuk vindt, zoals wandelen, fietsen, dansen of zwemmen. Zorg ervoor dat je met de huisarts praat over wat veilig is voordat je aan een nieuw trainingsplan begint.

Beperk de inname van natrium en alcohol

Zowel natrium als alcohol kunnen de bloeddruk verhogen. Natrium wordt in veel voedingsmiddelen aangetroffen; verwerkte, verpakte voedingsmiddelen hebben echter de neiging om meer natrium te bevatten dan vers fruit en verse groenten. Let op voedingsetiketten en praat, indien nodig, met een geregistreerde diëtist – een expert in voeding – over het beheersen van jouw natriuminname. Wanneer je alcohol drinkt, beperk de inname dan tot niet meer dan één glas per dag voor vrouwen en twee glazen per dag voor mannen.

Stop met roken

Ligt misschien een beetje voor de hand, maar roken is op vele manieren schadelijk voor hart en bloedvaten. Het verhoogt tijdelijk de bloeddruk, maakt het waarschijnlijker dat bloed gevaarlijke stolsels vormt en vermindert het vermogen om te oefenen. Mocht je een roker zijn, overleg dan met de huiarts over hoe je kunt stoppen. Vaak zijn hier ook vergoedingen voor vanuit je zorgverzekering. Het is verder ook een goed idee om passief roken te vermijden.

Volg een behandelplan

Jouw arts zal een behandelplan opstellen dat veranderingen in medicijnen en levensstijl kan omvatten om jouw bloeddruk onder controle te houden. Het is erg belangrijk om het behandelplan te volgen en de medicijnen te blijven gebruiken, zelfs wanneer je bloeddruk verbetert. Stop nooit met het innemen van bloeddrukmedicatie zonder eerst met je arts te overleggen.

Succes!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.