Home & Interior / BUSINESS / Parenting /
Hoe houdt je het huis gemakkelijk schoon als werkende moeder?
Hoe houdt je het huis gemakkelijk schoon als werkende moeder? Gewoon een huishoudster nemen! Nee grapje, dan werk ik voor jan Piep met de korte achternaam natuurlijk… Maar omdat ik op dit moment meer uren werk dan mij lief is, is het huishouden bijhouden is dan ook echt wel een vermoeiende taak. Daarom deel vandaag wat handige tips!
Hoe houdt je het huis gemakkelijk schoon als werkende moeder?
Ik zei het al in het stukje hierboven; ik werk momenteel meer uren dan mij lief is. Om precies te zijn werk ik 32 uur, en daarnaast nog regelmatig (wekelijks) een aantal uren over in verband met de feestdagen drukte. Dit hakt er qua energie echt ontzettend in. Als ik thuis kom heb ik helemaal geen zin om nog een stofzuiger door mijn huis te halen of een afwas te doen. Jaa jongens, ik was nog af met de hand, ik heb geen luxe afwasmachine. Vind je mij nu ook zielig?! Hahah!
Nee maar ik wil dan gewoon met tijd aan Leia schenken. Dus we hebben thuis een aardig handige planning. Ja hoor, komt mevrouw planning weer aan hoor ik je denken.. Het klopt wel, ik ben een planningsmeisje, een lijstjesmeisje. Ik vind het heerlijk om dingen te kunnen afstrepen, het geeft een heerlijk gevoel wanneer iets weer af is. En zo houdt ik dus ook het huis gemakkelijk schoon als werkende moeder.
Planning en speedcleaning
Bespreek thuis samen wie wat doet. Als ieder zijn eigen taak krijgt is het gewoon een stuk gemakkelijker. Natuurlijk bestaat er een kans dat jij wellicht een alleenstaande moeder bent en je de huishoudelijke taken niet kunt delegeren. Maar probeer dan wel een planning te maken. Doe elke dag iets, dan ben je niet één hele dag kwijt om je huis te poetsen, maar gewoon iedere dag een kwartier tot een half uurtje. Een soort Speedcleaning, met een routine erin. Door een routine te creëren wordt je namelijk een stuk effectiever en ook steeds sneller in het poetsen. Het is daarnaast sowieso niet meer nodig om uren te poetsen als je iedere dag een kwartier tot een half uur hieraan besteedt, want wat niet vies is, hoeft ook niet hard gepoetst te worden
De toolbox, gebruik de juiste spullen
Zoals hierboven gezegd, ik heb wat taken verdeeld. We werken allebei. Ik dus 32 uur en hij de ene week 40 en de andere week 32. Zo verdelen we de balans. Ik heb echt een bloedhekel aan stofzuigen en afwassen, dit heb ik dan ook lekker gedelegeerd naar mijn partner. Hoef ik die twee rotklussen al niet meer te doen haha! Een goede stofzuiger is in elk geval wel een must, maar stofzuigers zijn best duur. Zelf hebben wij een Nilfisk die inmiddels al 6 jaar meegaat. Een goede investering. Het stofzuigen gebeurt hier niet dagelijks omdat wij weinig thuis zijn en dus niet veel rommel maken, maar wel om de dag. Het afwassen moet uiteraard iedere dag met een afwasborstel en afwasmiddel.
Verder zijn een aantal goede doeken nodig, schoonmaakmiddelen, sponzen en een emmer. Prop daar alles in, en je hoeft meteen niet meer heen en weer te lopen. Je haalt ontzettend veel tijdwinst door de juiste items te gebruiken. Je kunt je ramen zemen op de klassieke manier, je weet wel; emmertjes heet water die steeds verschoond moeten worden. Maar je kunt er voor kiezen om met twee speciale raamzeemdoeken te werken. Dit kost je hooguit 15 minuten. Ik bedoel maar…
Hoe houdt jij je huis gemakkelijk schoon als werkende moeder?
Vlijtig Liesje says:
Ik werk vanuit huis, en houd het huis meestal schoon in mijn hardloopkleding! En dat tel ik dan lekker op bij mijn verbrande calorieën : )
Cassandra says:
Hahaha dat vind ik wel een goede!
Michelle says:
Ik ben meer thuis dan jij, maar omdat mn vent zo onregelmatig werkt hebben wij ook een [flexibele] planning in de vorm van takenverdeling. Hij loopt de hond, maakt vaak konijnenhok schoon (behalve als hij dat niet kan doen door zijn onregelmatige werk doe ik het) en bijv. eenmalige sjouwklusjes/boren etc. Ik ben meer van het poetsen, stofzuigen, de was, de peuter ;), opruimen (!*) etc. Boodschappen doen we heel vaak samen.. is een soort uitje van ons drieën, omdat we elkaar vaak mislopen en/of geen tijd hebben om dan echt ergens naar toe te gaan als uitje ^_^
En als TIP* probeer ook -net als met schoonmaken- tussentijds vaak op te ruimen, het heeft vele voordelen; 1) je hebt minder ‘rommel’ liggen waardoor je sneller overal met een doekje langs kan gaan, het maakt schoonmaken zoveel makkelijker als je niet alles hoeft te verplaatsen 2) je raakt minder snel spullen kwijt als je ze op een vaste plek hebt, 3) het geeft je ook rust -in het hoofd- na/tijdens een drukke dag als je omgeving niet te rommelig is!
Anne says:
Raamzeemdoeken? Wait whut? Betekend dit dat je maar 2doeken nodig hebt en geen zeem?Geen trekker?
Ik ben reuzebenieuwd!